Wróć

Mavic mini w dobie nowych przepisów

18.10.2020

29 komentarzy

Od 01.01.2021 r. loty Mavic Mini odbywać się będą w kategorii otwartej (OPEN) lub szczególnej (SPECIFIC). 

  • Kategoria otwarta (OPEN): obejmuje operacje VLOS nie wymagające uzyskania zgody na wykonanie lotu. Drony o masie poniżej 25kg i loty do maksymalnej wysokości 120m nad terenem (lub ponad przeszkodą wyższą niż 120m),w których ryzyko dla osób trzecich jest bardzo niskie. Kategoria ta zawiera dodatkowe 3 podkategorie lotów: 

- A1-LOTY NAD LUDŹMI 

- A2-LOTY BLISKO LUDZI

- A3-LOTY Z DALA OD LUDZI 

  • Kategoria szczególna (SPECIFIC): obejmuje operacje VLOS/BVLOS wymagające uzyskania zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka dla osób trzecich (operacje, które przekraczają ograniczenia kategorii otwartej)

Kiedy lot odbywa się w kategorii otwartej, a kiedy w szczególnej?

Jeśli jeden z wymogów kategorii ogólnej nie jest spełniony to lot zalicza się do kategorii szczególnej. Loty w kat. szczególnej są po prostu lotami o większym ryzyku/niebezpieczeństwie niż w kategorii otwartej. 

Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne.

Podkategoria A1 - Loty wykonywane dronami w klasie C0 (do 250 g), C1 (do 900 g) lub budowanymi samodzielnie (do 250 g) przy maks. prędkości do 19m/s. - Dopuszcza się przelot nad osobami postronnymi (z pewnymi ograniczeniami), natomiast nie wolno wlatywać nad zgromadzenia osób; - W przypadku kategorii C1 należy ukończyć szkolenie on-line i zaliczyć test on-line z wiedzy teoretycznej. 

Podkategoria A2 - Loty wykonywane dronami w klasie C2 (do 4 kg) - Zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób - Minimalna odległość pozioma od osób wynosi 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu - Obowiązek ukończenia szkolenia on-line, samokształcenia praktycznego, egzamin teoretyczny pod nadzorem tj. uzyskanie Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP 

Podkategoria A3 - Loty wykonywane dronami w klasie C3 i C4 lub budowanymi samodzielnie (do 25 kg) - Zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób - Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to 150 m - Obowiązek ukończenia szkolenia on-line i zaliczenie testu on-line z wiedzy teoretycznej

Czy będzie obowiązek rejestracji Mavic Mini?

Operatorzy Mavic Mini, będą objęci obowiązkiem rejestracji ponieważ dron wyposażony jest w czujniki zdolne do zbierania danych osobowych.

Jakie uprawnienia będą wymagane od operatorów Mavic Mini? 

Operatorzy Mavic Mini będą musieli się zarejestrować oraz przejść szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line (podkategoria A2 będzie wymagała zaliczenia dodatkowego stacjonarnego egzaminu teoretycznego oraz ukończenia praktycznego szkolenia w trybie samokształcenia). 

Jak będzie wyglądało szkolenie w kategorii otwartej?

Operator chcący latać dronem spełniającym wymagania podkategorii A1 i lżejszym niż 250 gramów (bez urządzenia rejestrującego dane osobowe) nie będzie musiał odbywać szkolenia on-line i zdawać egzaminu on-line. 

W podkategorii A1/A2/A3 będzie musiał przejść szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy teoretycznej. Dodatkowo dla kategorii A2 będzie wymagane zaliczenie dodatkowego stacjonarnego egzaminu teoretycznego oraz ukończenie praktycznego szkolenia w trybie samokształcenia. 

Potwierdzeniem będzie dowód zaliczenia szkolenia (podkategoria A1/A3) lub certyfikat kompetencji pilota BSP (podkategoria A2).

Jak będzie wyglądał egzamin w kategorii otwartej? 

W kategorii otwartej mamy podział na podkategorie A1, A2, A3. 

Egzamin w podkategorii A1 i A3 obejmować będzie 40 pytań wielokrotnego wyboru z następujących dziedzin: bezpieczeństwo lotnicze, ograniczenia korzystania z przestrzeni powietrznej, regulacje lotnicze, ograniczenia możliwości człowieka, procedury operacyjne, ogólna wiedza na temat systemów BSP, ochrona prywatności i danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo.

 Egzamin w podkategorii A2 obejmować będzie 30 pytań wielokrotnego wyboru mające na celu ocenę wiedzy pilota bezzałogowego statku powietrznego na temat technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, dotyczących następujących dziedzin : meteorologia, osiągi systemu bsp w locie, techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi.

Wszystkie niezbędne informacje znajdują się na stronie ULC w zakładce /drony/wdrażanie przepisów: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue 

Ps. Pojawia się też ostatnio dużo zapytań o to czy drony DJI dostaną certyfikację, a więc tak. Drony DJI wkrótce będą miały oznaczenia klasy, także ich użytkownicy nie mają czego się obawiać.

Komentarze (29)

  • Dzięki za tą porcję wiedzy!

    Piotr, 18.10.2020 o 20:34
  • Mavic Mini i Mini 2 traktujecie tak samo?

    Maksym, 18.12.2020 o 11:23
    • Dzień Dobry, w świetle nowych przepisów, zarówno DJI Mavic Mini, jak i DJI Mini 2 są traktowane tak samo ze względu na swoją masę oraz nośnik zbierający dane (kamera).

      DJI ARS, 18.12.2020 o 16:10
  • Do jakiej kategorii kwalifikowany jest mavic air 1?
    Pozdrawiam

    Karol, 27.12.2020 o 12:54
    • Dzień Dobry, DJI Mavic Air kwalifikowany jest do kategorii C1, gdyż jego masa jest większa niż 250g, ale jednocześnie mniejsza niż 900g.

      DJI ARS, 28.12.2020 o 15:32
  • Kiedy Dji mini 2 będą miały certyfikację i nadaną klasę? Zastanawiam się kiedy najlepiej kupic drona. Teraz czy lepiej po nowym roku.

    Adam, 27.12.2020 o 21:44
    • Dzień Dobry, aktualnie nie posiadamy szczegółowych informacji na temat certyfikacji dronów, natomiast zapraszamy do śledzenia naszej strony, gdzie będziemy informować na bieżąco o wprowadzanych zmianach lub kontaktu z naszym działem obsługi klienta pod adresem [email protected], który udzieli odpowiedzi na inne Pana pytania?

      DJI ARS, 28.12.2020 o 15:30
  • Witam a do jakiej kategorii kwalfikowany jest Mavic Pro 2 ?

    Przemysław, 31.12.2020 o 19:10
    • Dzień Dobry,

      w okresie przejściowym, aby latać dronem o masie powyżej 500g i jednocześnie poniżej 2 kg, należy uzyskać uprawnienia kategorii A2, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A2, lub uprawnienia kategorii A1/A3, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A3. Od 1 stycznia 2023 będzie można latać w kategorii A3 z kompetencjami pilota kategorii A1/A3.

      DJI ARS, 05.01.2021 o 15:23
  • Dzień dobry

    Przy czytaniu przepisów natknąłem się na coś takiego co troszkę inaczej interpretuje konieczność ukończenia kursu:
    https://ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/483-kategoria-otwarta/5305-kategoria-otwarta

    "Rejestracja Pilotów Dronów
    Piloci dronów w kategorii „otwartej” rejestrują się:
    • w przypadku, gdy masa ich drona wynosi 250g lub więcej lub w przypadku drona który podczas uderzenia może przekazać człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli;
    • w przypadku, gdy ich dron wyposażony jest w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych, nie dotyczy to BSP, które zgodnie z dyrektywą 2009/48/WE są zabawkami".

    Czyli wynika z tego że wystarczy tylko rejestracja, bez kursu.

    Marcin, 01.01.2021 o 23:58
    • Dzień Dobry,

      aby latać dronami o masie poniżej 250g (DJI Mini 2/DJI Mavic Mini) w okresie przejściowym należy zarejestrować się na stronie ULC oraz zapoznać się z instrukcją obsługi drona. Nie jest wymagane dodatkowe szkolenie w przypadku dronów o masie poniżej 250g w okresie przejściowym.

      DJI ARS, 15.01.2021 o 11:30
  • Dzień dobry
    Czy Mavic Air 2 będzie podlegał pod kategorię A1 czy A2 to znaczy czy obowiązują go przepisy przejściowe czy dostanie klasyfikację?

    Jan Napiórkowski, 03.01.2021 o 19:12
    • Dzień Dobry, w okresie przejściowym, aby latać dronem o masie powyżej 500g i jednocześnie poniżej 2 kg, należy uzyskać uprawnienia kategorii A2, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A2, lub uprawnienia kategorii A1/A3, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A3. Od 1 stycznia 2023 będzie można latać w kategorii A3 z kompetencjami pilota kategorii A1/A3

      DJI ARS, 07.01.2021 o 16:12
  • Dzień dobry.
    Czy Mavic Pro 1 też dostanie certyfikację? A może jest już za starym dziadkiem żeby dostać jedyneczkę ze skrzydełkami?
    Pzdr
    Marcin

    Marcin, 07.01.2021 o 15:06
    • Dzień Dobry,

      ze względu na aktualny brak odpowiednich unijnych instytucji, które będą zajmowały się potwierdzeniem zgodności produktów z normami, producenci nie posiadają jeszcze możliwości nadania klas dla swoich produktów. Nie ma powodów do obaw - do 2023 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym drony nie muszą mieć przydzielonej klasyfikacji. Oczywiście, w momencie uregulowania przepisów przez organy Unii Europejskiej, producent z pewnością zadba o odpowiednią klasyfikację sprzętu z aktualnej oferty.

      DJI ARS, 13.01.2021 o 16:30
  • Dzień dobry, a czy nie będzie tak, że Mavic Air 2 bez certyfikacji będzie latał w kategorii A2 z uprawnieniami do A2
    lub w kategorii A3 z uprawnieniami A1/A3 - stan do 1 01.2023, chyba , że wcześniej kupimy dron z certyfikatem C1
    ( 250g-900g) i wówczas będzie można latać z uprawnieniami A1/A3 w kategorii A1. Zatem wystarczy dron z certyfikatem C1 do latania w kategorii A1, problem , że dzisiaj nie ma certyfikatu dla Mavic Air 2 i nie wiadomo kiedy będzie i czy na pewno będzie wydany dla dronów zakupionych przed certyfikacją? Jeżeli nie dostaniemy certyfikatu C1 to zostanie kategoria A3 przy uprawnieniach A1/A3.

    Sławomir, 07.01.2021 o 23:26
    • Dzień Dobry, w okresie przejściowym, aby latać dronem o masie powyżej 500g i jednocześnie poniżej 2 kg, należy uzyskać uprawnienia kategorii A2, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A2, lub uprawnienia kategorii A1/A3, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A3. Od 1 stycznia 2023 będzie można latać w kategorii A3 z kompetencjami pilota kategorii A1/A3.

      DJI ARS, 08.01.2021 o 14:12
  • Czy dronem DJI Mavic Air 2 można latać bez szkolenia od 1 stycznia 2023 roku ?

    Mateusz, 20.01.2021 o 19:06
    • Dzień Dobry,
      w okresie przejściowym, aby latać dronem o masie powyżej 500g i jednocześnie poniżej 2 kg, należy uzyskać uprawnienia kategorii A2, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A2, lub uprawnienia kategorii A1/A3, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A3. Od 1 stycznia 2023 będzie można latać w kategorii A3 z kompetencjami pilota kategorii A1/A3

      DJI ARS, 21.01.2021 o 09:45
  • Wprowadzono przepisy unijne i bardzo dziwi fakt braku informacji ze strony producentów odnośnie certyfikacji i certyfikacji wstecznej. To im powinno zależeć na przekazaniu konkretnych informacji odnośnie terminów. Myślę, że brak lub zmniejszenie sprzedaży napędzi ich do szybszych działań. Każda firma wiedziała o fakcie wprowadzenia nowych przepisów tak samo jak my - użytkownicy- i mieli bardzo dużo czasu na przygotowanie się do tematu i nie wiem dlaczego nikt nie wprowadza na rynek certyfikowanych dronów. Nie dawno była premiera mavic mini 2 więc wydawało by się, że już ten model powinien być certyfikowany, a niestety nie jest. Proszę o wyjaśnienie tej polityki ze strony Dji.

    Zbigniew, 28.01.2021 o 23:53
    • Dzień Dobry, ze względu na aktualny brak odpowiednich unijnych instytucji, które będą zajmowały się potwierdzeniem zgodności produktów z normami, producenci nie posiadają jeszcze możliwości nadania klas dla swoich produktów. Nie ma powodów do obaw - do 2023 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym drony nie muszą mieć przydzielonej klasyfikacji. Oczywiście, w momencie uregulowania przepisów przez organy Unii Europejskiej, producent z pewnością zadba o odpowiednią klasyfikację sprzętu z aktualnej oferty.

      DJI ARS, 29.01.2021 o 12:58
  • Witam,
    Czyli obecnie możemy latać M Air 2 jednak jeśli minie okres przejściowy to wtedy klasyfikacja A2 nie będzie miała znaczenia dla posiadacza drona bez certyfikacji, przy czym utracimy możliwość latania dronem w kwalifikacji OPEN A2 i zostanie A3 daleko od ludzi i od zabudowań ? Czy więc jednak DJI będzie chciał nadać certyfikacje urządzeniom nadanym przed 2021 r. ? żeby mieściły się do kwalifikacji A2 > C1 w tym wypadku ?

    Dawid, 11.03.2021 o 13:07
    • Dzień Dobry, w okresie przejściowym, aby latać dronem o masie powyżej 500g i jednocześnie poniżej 2 kg, należy uzyskać uprawnienia kategorii A2, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A2, lub uprawnienia kategorii A1/A3, aby latać na zasadach określonych dla kategorii A3. Od 1 stycznia 2023 będzie można latać w kategorii A3 z kompetencjami pilota kategorii A1/A3.

      DJI ARS, 11.03.2021 o 14:32
  • Mamy już koniec marca czy wiadomo kiedy będą w sprzedaży modele certyfikowane ? Czy jak zakupie dziś M Air2 bez certyfikatu czy on dostanie bezpłatna certyfikacje ?

    Mario, 27.03.2021 o 15:14
    • Ze względu na aktualny brak odpowiednich unijnych instytucji, które będą zajmowały się potwierdzeniem zgodności produktów z normami, producenci nie posiadają jeszcze możliwości nadania klas dla swoich produktów. Nie ma powodów do obaw - do 2023 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym drony nie muszą mieć przydzielonej klasyfikacji. Oczywiście, w momencie uregulowania przepisów przez organy Unii Europejskiej, producent z pewnością zadba o odpowiednią klasyfikację sprzętu z aktualnej oferty.

      DJI ARS, 30.03.2021 o 16:35
  • Czyli jakie (jeśli wgl) uprawnienia potrzebuje do rekreacyjnego korzystania z Mavic Mini 2?

    Jan, 10.04.2021 o 17:41
    • Dzień Dobry, aby latać dronami o masie poniżej 250g (DJI Mini 2/DJI Mavic Mini)w okresie przejściowym należy zarejestrować się na stronie ULC oraz zapoznać się z instrukcją obsługi drona. Od 1 stycznia 2023 roku dla dronów certyfikowanych o masie poniżej 500g nie będzie wymagane szkolenie.

      DJI ARS, 19.04.2021 o 10:47
  • Posiadając mavica mini 2, muszę zrobić uprawnienia A1? Dron nie posiada obecnie certyfikacji ale posiada też masę 249g. Co w takiej sytuacji?

    Adrian, 14.04.2021 o 11:27
    • Dzień Dobry, aby latać dronami o masie poniżej 250g (DJI Mini 2/DJI Mavic Mini)w okresie przejściowym należy zarejestrować się na stronie ULC oraz zapoznać się z instrukcją obsługi drona. Od 1 stycznia 2023 roku dla dronów certyfikowanych o masie poniżej 500g nie będzie wymagane szkolenie.

      DJI ARS, 19.04.2021 o 10:46

Dołącz do dyskusji